اين وبلاگ جهت طرح نظرات وارائه آثار فرهنگي وهنري نوشته شده است
سوهان  كاري با استاد چاقوساز
از تيزي دسته زنجون تا قلمتراش خيزرون
 
002214.jpg
وقتي چاقوساز كهنسال  اولين حجره اش را در خيابان خوش راه انداخت، تا چشم كار مي كرد خاك و سنگ ريزه خيابان را پوشانده بود. سال ۱۳۳۲ سر چهارراه كميل حمام اميركبير آشناي همه اهل محل بود و جلوي حمام قناتي بود كه شش پله مي خورد و ارتفاع آن به نيم متر مي رسيد. چاقوساز آن زمان مشتري هر روزه قنات محله بود، همچون ديگر ساكنان خيابان خوش. باغ ميلاني در خيابان قصرالدشت مأواي ديگر مايه حيات اهل محله بود، موتور آب، از داخل چاه اين بركت هستي را به سطح زمين مي آورد. به گفته چاقوساز محله بعدها كه لوله كشي در گوشه و كنار منطقه حضور جدي پيدا كرد، سر چهارراه ها مردم از فشاري آب تهيه مي كردند. چون خيابان خوش خاكي بود درشكه تا سه راه سلسبيل بيشتر نمي آمد. خط پانزده اتوبوس قديمي لكنته ايستگاهش در همان سه راه سلسبيل بود كه چاقوساز محله براي تردد يك ريال پول بليت مي پرداخت. سال ۱۳۴۲ خاك خيابان خوش طعم گرم اولين آسفالت را چشيد.
تنوره ديو
از مغازه عطر تاريخ به مشام مي رسد. كوره قديمي و ابزار و يراق چاقوسازي حضور پررنگ يك صنعت و هنر كهن را در برابر ديدگان ما مي گذارد. اگر به دسته چاقوي سن و سال، «علي اوسط دشتي» نظري بيندازيم، چهار رقم ۱۳۱۰ به يادگار كنار آن حك شده است و اينك ۶۳ بهار با كوره، سندان و پتك همساز است. در ولايت زنجان علي ده ساله نزد عبدالله ملكي نخستين مشق هاي سوهان كاري و پتك كوبي را در دفترچه صناعت چاقو حك مي كند. پنج سال در نخستين مأواي كاري عرق پادويي را به پاي سندان مي ريزد و هفته اي دو ريال گاه گداري استاد چاقوساز كارمزد به او مي دهد و به تعبير خودش پنج سال مجاني جان كنده است. حجره ابوالفضل مرادي، دومين محل كار چاقوساز نوجوان زنجاني بود، اينك فوت و فن اوليه را فرا گرفته بود و روزي دو چاقوي ضامن دار بر پيشخوان حجره به مشتريان چشمك مي زد، هر ضامن دار ۲۵ ريال جيب مشتري را خط مي انداخت، علي آقا روزي پنج تومان كار مي كرد ولي عايدي روزانه اش از دخل استادكار پانزده ريال بيشتر نبود. در دومين حجره نيز پنج سال تجربه كسب كرد سپس دو سال طعم ملس استقلال را در صناعت چاقو با پتك تجربه مزمزه كرد و بعد از آن به خدمت نظام احضار شد.

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه دوم دی 1388ساعت 9:11  توسط جاویدمهر  | 

آمــد بـهـار و گلـرخ من در سفر هنوز

خندید ابر و چشم من از گریه تر هنوز

آمــد درخت گــل بـه بـر امـا چـه فایده

کـآن سرو گـلـعـذاز نیـامـد بـه بـر هنوز

آثار قدما امروزه چون نگینی بر تارک هنرهای ما می درخشد و آثار ماندگار

اسطوره خوشنویسی حضرت میرعماد خود حدیث دیگری است

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم آذر 1388ساعت 8:7  توسط جاویدمهر  | 

 سال ۱۳۷۷ درجشنواره خوشنویسی اولین بار بود که خدمتش رسیدم و از دستان مبارکش جایزه گرفتم . نیم ساعتی بعد از جشنواره در محضر ایشان بودم واز فرمایشات گهر بار ایشان استفاده کردم. تازه فهمیدم که صفای خطی که شنیدم ومتاسفانه روزگار قحطی خود را در زمان ما میگذراند چقدر در ایشان تجلی پیدا کرده . تازه فهمیدم صرفا نوشتن چند کلمه وچند تابلو رمز ماندگاری نیست وچه انسانهایی که در اوج نوشتاری بودند ودیگر نامی از آنان نیست . استاد نجومی در روزگار ما جزء معدود کسانی بود که صفای وجودش زبانزد خاص وعام بود.خط ثلث را بسیار شیرین می نوشت وحقا که شاگرد استاد هاشم محمد بغدادی بود. دیشب که خبر تاثر برانگیز پرواز روح بلند ایشان راشنیدم با خود عهد بستم تا دیر نشده  سعی نمایم در پرورش روح خویش تلاش نمایم .

برای شادی روح ایشان امروز غیبت نکنیم

 

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و ششم آبان 1388ساعت 8:14  توسط جاویدمهر  | 

با عرض سلام و تشکر
اینجانب علی معین فرزند استاد نصراله معین (معین الکتاب) ضمن تقدیر و تشکر از کلیه دوستان، آشنایان، هنرمندان و کلیه عزیزانی که در مراسم تشیع، تدفین و مراسمات هفتمین روز، چهلمین روز، ما را همراهی نمودند بدین وسیله سپاسگزاری می نمایم.

+ نوشته شده در  شنبه بیست و سوم آبان 1388ساعت 14:17  توسط جاویدمهر  | 

استاد احمد تیموری اولین استاد بنده بوده و حق بزرگی بر گردنم دارند

+ نوشته شده در  شنبه بیست و سوم آبان 1388ساعت 8:39  توسط جاویدمهر  | 

 
اصفهان - استاد نصرالله معين ملقب به "معين الکتاب" خوشنويس برجسته اصفهان شامگاه شنبه به دليل بيماري دارفاني را وداع گفت.
به گزارش روز يکشنبه ايرنا، استاد معين الکتاب متولد 1313در اصفهان با 65 سال سابقه فعاليت در هنــر خوشنويســي از مؤسسان، استادان و مشاوران عالــي انجمن خوشنويسان و شاگرد استادان کاوه و زرين خط بود.
از آثار استاد معيــن الکتاب مي توان به خطاطــي يکي از در‌هاي ورودي حرم امام رضا(ع)، سنگ قبر رودکي در تاجيکستان و يکي از کتيبه هاي حرم حضرت زينب(س) در سوريه اشاره کرد. از شاگردان برجسته ایشان استادعلی شیرازی می باشند. رحلت این استادگرانقدر بر جامعه هنرمندان ایران تسلیت باد
نمونه ای از آثارایشان

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه ششم مهر 1388ساعت 12:7  توسط جاویدمهر  | 

 
 سلطانعلي مشهدي گويد:

جمع مي كن خطوط استادان      نظري مي فكن در اين و در آن

طبع تو سوي هر كدام كشيد          جز خط او دگر نبايد ديد

تا كه چشم تو پر شود ز خطش  حرف حرفت چو دُر شود ز خطش

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه نهم تیر 1388ساعت 12:57  توسط جاویدمهر  | 

تیرماه سال ۱۳۷۵ زمان آشنایی من با استاد نازنینی بود که افتخار شاگردی ایشان نصیبم شد ودر محضر ایشان خوشنویسی راآموختم باتوجه به اموزشهای بسیار موثر ودقیق ایشان موفقیت های چشمگیری شامل من شد. استاداحمد تیموری قریب به ۱۱۰نفر شاگرد ممتاز پرورش داده که سرآمدترین  آنها جناب احمد آریامنش مبدع خط کرشمه می باشد.ایشان در سال گذشته موفق به دریافت درجه استادی خودکه مزین به امضای بزرگانی چون استاد خروش ، استاداخوین واستاد سلحشور می باشد گردید .  در ادامه با  باایشان بیشتر آشنا می شویم

متولد 1338 همدان
دارای درجه ۱ هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور
دریافت گواهینامه ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران 1362
 اساتید: زنده یاد استاد فرادی ،استاد غلامحسین امیر خانی ،استاد یدالله کابلی 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیستم اردیبهشت 1388ساعت 9:42  توسط جاویدمهر  | 

  

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و دوم اسفند 1387ساعت 9:57  توسط جاویدمهر  | 

گواهینامه استادی؛ سرگردانی و بلاتکلیفی خوشنویسان

مشکل اعطای گواهینامه استادی به خوشنویسان پیشکسوت بعد از گذشت چند دهه هنوز لاینحل باقیمانده و با اقدام انفرادی استادان به مرحله بحرانی رسیده است.

مشکل اعطای گواهینامه استادی به خوشنویسان پیشکسوت بعد از گذشت چند دهه هنوز لاینحل باقیمانده و با اقدام انفرادی استادان به مرحله بحرانی رسیده است.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه نوزدهم اسفند 1387ساعت 15:7  توسط جاویدمهر  | 

امروز تصمیم گرفتم از هنرمندان ودوستان عزیز درخصوص موضوع ذیل نظر خواهی کنم لطف فرمایید ونظر خودتون رو بصورت مبسوط اعلام فرمائید

 به نظر شما چرا هنرهای اصیل ازجمله خوشنویسی نسبت به قبل از استقبال کمتری برخورداراست و راه حل  آن چیست ؟

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم اسفند 1387ساعت 8:20  توسط جاویدمهر  | 

وب سایت هنرمندنازنین جناب محمدرضا رحیمی رو نگاه کردم ایشان در شیوه استادامیرخانی آثار خوبی رو خلق کرده اند به دوستان هنرمند توصیه میکنم سری به وب سایت ایشان بزنند به عنوان نمونه اثری از ایشان را در ذیل آورده ام.ضمنا آدرس وب سایت ایشان در لیست پیوندهای وبلاگ درج گردیده است

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه چهارم اسفند 1387ساعت 12:5  توسط جاویدمهر  | 

 

(به نقل از وبلاگ مرقعات جناب سرودلیر نازنین )

قلمسالار قلمرو خط

من به اقتضاي سن، زمان ميرزا غلامرضا را د‌رك نكرد‌ه‌ام ولي د‌وران پر شكوه و از ياد‌نرفتني اقامت استاد‌بزرگوار نزد‌جد‌ّم دوستعلي خان نظام‌الد‌ّوله معيّر‌الممالك و اينكه فرزند‌ش د‌وست محمد‌خان و نيز فرزند‌وي د‌وستعلي خان كه مرا پد‌ر بود افتخار شاگرد‌ي او را د‌اشته‌اند‌چنان تأثيري عميق آميخته با احترام د‌ر خانواد‌ه برجاي گذاشته بود‌كه پس از سالياني نام ميرزا غلامرضا را همچنان از زبان پد‌ر مي‌شنيد‌م، د‌ر كتابخانه‌اش  قطعات او را د‌ر قابهايي زيبا به د‌يوار آويخته مي‌د‌يد‌م و با آنكه هنوز بر مقام بلند‌استاد‌ي و عظمت معنوي او وقوف نيافته بود‌م بر اثر اين شنيد‌نها و د‌يد‌نها از ميرزا غلامرضا د‌ر ذهن خويش موجود‌ي رؤيايي ساخته و د‌ر عالم نوجواني با وي آشنايي مرموزي بهم رساند‌ه بود‌م. براد‌رانم نيز تحت تأثير قرار گرفته  و با من همد‌استان شد‌ه بود‌ند‌. هر روز به شناختن شخصيت واقعي ميرزا غلامرضا شوقمان فزوني مي‌گرفت تا آنكه د‌امن شكيبايي از د‌ست بد‌اد‌يم و از پد‌ر خواستيم كه از روزگار خوش و كار و بارِ پُر بار استاد‌برايمان سخن گويد‌و چهرة  واقعي او را از پرد‌ة ابهام  بيرون كشد‌. پد‌ر كه گويي انتظار اين پرسش را مي‌برد‌ به حكم اراد‌ت و پاس تعلّم استاد‌عالي قد‌رش خواهشمان را به طيب خاطر پذيرفت و د‌ر د‌م نيازمان را برآورد‌. فرزند‌ان كنجكاو خويش را د‌ر نخستين طبقة‌عمارت اند‌روني به اطاق پر طول نسبتاً كم عرضي رهنمون شد‌كه آن را «اطاق نظم» نام نهاد‌ه و باقي ماند‌ة اشياء نفيس خود‌را از هر قبيل د‌ر آنجا گردآورده بود‌و با نظم و سليقه‌اي خاص بعضي را بالاي طاقچه‌ها و روي ميزها جاي د‌اد‌ه و برخي د‌يگر را زيب د‌يوارها ساخته بود‌.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و یکم بهمن 1387ساعت 15:49  توسط جاویدمهر  | 

 

در زمان هاي قديم پادشاهي قدرتمند زندگي مي كرد كه وزيران خردمند زيادي را در خدمت داشت.روزي اين پادشاه با نارضايتي وزيران خود را فراخواند و به آنها گفت : « احساس بسيار عجيبي دارم. دوست دارم انگشتري داشته باشم كه حال مرا همواره يكسان نگاه دارد. روي نگين اين انگشتر بايد شعاري حك شده باشد كه وقتي ناراحت هستم مرا خوشحال كند و درعين حال هنگامي كه خوشحال هستم و به اين شعار نگاه مي كنم ، مرا غمگين سازد.»

وزيران خردمند همگي به فكر فرو رفتند و شروع به مشورت با يكديگر كردند. در نهايت آنها تصميم گرفتند انگشتري براي پادشاه بسازند كه بر روي نگين آن اين شعار حك شده باشد:«اين نيز بگذرد».

گرچه پادشاه نیستم و وزیران باهوشی ندارم اما با توجه به حال و روز من این خط استادشیرازی رو جلوچشمان خودم بر روی دیوار نصب کردم تا شاید مرحمی برای من باشه .

واین هم خط حضرت استادشیرازی

   

+ نوشته شده در  سه شنبه پانزدهم بهمن 1387ساعت 10:41  توسط جاویدمهر  | 

دراین پست تصمیم گرفتم آثاری فاخر ازهنرمندان واساتیدخوشنویس راجهت نظاره عزیزان قراردهم . 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه هفتم دی 1387ساعت 19:6  توسط جاویدمهر  | 

این روزا فقط دارم خطوط قدما رو تماشا میکنم و پس ازماهها تحقیق بر روی آثار حضرت میرزاغلامرضا. میرحسین ترک ومیرزاکاظم فهمیدم که اینان چه آدمای بزرگی بودندفراتر اززمان خودشون . وامروز پس ازگذشت سالها از وفات این اساتیدنازنین هرکدام ازفطعاتشون حرفای زیادی برا گفتن دارن. بعضی ازماها فقط به شکل کلمات چسبیدیم غافل ازاینکه صفا درخوشنویسی رو بکلی فراموش کردیم همان صفایی که یکی از اصول اصلی خط وخوشنویسیه . ای کاش میرزا غلامرضایی در زمان حال داشتیم تا کمی درمحضرش زانوی ادب میزدیم واز صفای اون استفاده ها میبردیم .هر چند درزمانه مابزرگانی چون استادشیرازی و.. ..هستندامابایدقبول کردصفای باطن قدما چیز دیگریه.

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفدهم مهر 1387ساعت 1:42  توسط جاویدمهر  | 

اعجوبه خوشنویسی ایران


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه هفدهم فروردین 1387ساعت 14:52  توسط جاویدمهر  | 

قلم مهمترین ابزار خوشنویسی

چگونگی گزینش قلم

.تراشیدن قلم

.مراحل تراش قلم

قلم مهمترین ابزار نوشتن است كه در شرافت آن گفته اند: اول چیزی كه خدا آفرید و به او فرمان داد قلم بود. و خدای تعالی در كتاب عظیم خود در سوره قلم ابتدا به ذكر آن فرموده است: «ن و القلم و مایسطرون» و گفته اند: بدان سبب نام قلم گرفته كه از اصله ی خود بریده و قطع گردیده است، چون قلم به معنی قطع است. و نیز گفته اند: وقتی تراشیده شد قلم گویند و اِلاّ آن را (نی) نامند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و نهم بهمن 1386ساعت 7:54  توسط جاویدمهر  | 

  

در تاريخ هنر ايراني – اسلامي، هيچ‌يك از هنرها به اندازه هنرخوشنويسي مستعد پذيرش رنگ و بوي قداست نبوده است.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه هفتم بهمن 1386ساعت 10:33  توسط جاویدمهر  | 

دفترهنرهاي تجسمي حوزه هنري استان همدان باهمكاري انجمن خوشنويسان همدان اولين مسابقه خوشنويسي رابامحوريت محرم وحماسه عاشورا برگزارمي كند

رشته ها:

خوشنويسي: نستعليق - شكسته نستعليق - نسخ وثلث

گرايش هاي نوين : نقاشي خط وخط درگرافيك

ضمنا به نفرات برترهربخش تنديس وجواز ارزنده اي تعلق خواهدگرفت

آخرين مهلت ارسا ل آثار: ۶بهمن ۸۶

مكان ارسال آثار: همدان .ابتداي خ شريعتي . روبروي بانك صادرات مركزي . كوچه زرين . حوزه هنري استان همدان . دفترهنرهاي تجسمي 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و ششم دی 1386ساعت 15:19  توسط جاویدمهر  | 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و یکم دی 1386ساعت 14:20  توسط جاویدمهر  | 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و یکم دی 1386ساعت 14:19  توسط جاویدمهر  | 



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و یکم دی 1386ساعت 14:15  توسط جاویدمهر  | 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیستم دی 1386ساعت 14:14  توسط جاویدمهر  |